8 oktober 2010

8 oktober - Seriösa kvalitetsmätningar?

Att SULF varit starkt kritiska mot det kvalitetsutvärderingssystem regeringen i våras lämnade över till riksdagen, och som sedan beslutades, är väl känt. Det är tveksamt huruvida det alls är vettigt att tilldela resurser efter kvalitet, särskilt som kvalitet inte är lätt att vare sig definiera eller mäta entydigt. Det är till och med svårt att på ett relevant sätt jämföra olika kurser och moment inom en och samma utbildning, och att jämföra en kandidatexamen i humaniora med en civilingenjörsexamen ter sig orimligt. Men nu sitter vi med det systemet och det är bara att hoppas på det bästa.

Därutöver annonserar Högskoleverket i senaste numret av Nyheter och debatt att de avser göra studentenkäter. Informationen från dessa enkäter ska användas till studentinformation. Vi är många som välkomnar bättre information till blivande studenter, men jag ser skäl att vara oroad över dessa studentenkäter. De ska nämligen utformas och genomföras av HSV:s informationsavdelning. Inget ont om avdelningen som sådan. Mycket av den information som kommer från HSV är proffsig och genomtänkt. Men i min värld är informationsavdelningen till för just detta: att utforma informationen. Kunskapen om hur man samlar in och utvärderar är väl inte deras specialitet? Fast kanske ser jag spöken i onödan, och är alltför mycket påverkad av mina år som b- och c-uppsatslärare tillsammans med kolleger som till skillnad från mig behärskar metoden. Kanske är det inte alls så svårt som jag tror? Eller?

1 kommentar:

  1. Att genomföra studentenkäter är ett omfattande och inte helt enkelt projekt. Den enkät som Högskoleverket ska genomföra under hösten kommer dels att användas i kvalitetsutvärderingar dels som studieinformation. För båda syftena är vi beroende av att enkäten genomförs på ett så korrekt sätt som möjligt.

    Vi nyttjar naturligtvis den samlade kompetens som finns inom hela Högskoleverket. Vi har även anlitat extern expertis för olika delar, till exempel har SCB granskat frågeformulären, en forskare inom området hjälper oss med insamlingsmetod och bortfallsanalys samt ett undersökningsföretag hanterar fältarbetet.

    Vi på Högskoleverket som har jobbat med projektet i över ett halvår är de första att erkänna att det är många beslut i viktiga delkomponenter som måste tas innan enkäten kan realiseras. Beslut som inte är självklara. Vi är medvetna om att oavsett hur väl vi genomför undersökningen så kommer den att kunna kritiseras. Det finns ju inte en statistisk sanning som gäller för samtliga statistiker. Den aspekt som oroar oss mest är att vi trots stora ansträngningar för att få studenterna att svara, får för låg svarsfrekvens.

    Eva Ferndahl
    Informationschef Högskoleverket

    SvaraRadera