9 juli 2010

Tisdag och Onsdag

På tisdagsförmiddagen såg jag delar av socialdemokraternas ekonomiska seminarium – avbrutet för att närvara på SULF:s stora seminarium ”Framtidens forsknings- och utbildningspolitik: för eliten eller massan?” en duell mellan Mikael Damberg och Tobias Krantz. Tyvärr missade jag då på grund av krock det lockande seminariet ”Rätten att vara nörd” som hölls på Hamnplan av bland annat en syster till en doktorandaktiv i Uppsala. Därefter gick jag av egenintresse på seminariet ”Vad är svensk utrikespolitik?” – intressant – men det var stor variation i hur paneldeltagarna gjorde ifrån sig. De skickligaste var nog Christian Holm (M) och Hans Linde (V). Personligen saknade jag utrikesministern.

Under eftermiddagen höll TCO sitt ”SM i högskolepolitik” där varje parti hade en representant som fick svara på frågor i dueller. Vinnare röstades fram bland publiken. Först duellerade det borgerliga blocket, och sen de rödgröna, vinnaren från respektive block möttes sedan i en final. Slutgiltige vinnaren var Mikael Damberg. Damberg undslapp frågan om anställning för doktorander, men Rossana Dinamarca var tydligt emot utbildningsbidrag och stipendier. Vinnaren i det borgerliga blocket var – kanske lite oväntat - Ulrika Carlsson (C).

Efter det var det dags för Jan Björklunds tal och en fantastisk Saco-middag. Jag smet lite tidigt från middagen för att snacka lite med den hårt arbetande Björn Sundberg även denna kväll.

Onsdagen var dagen för hemresa. Men under dagen hanns en del med ändå. Jag besökte delar av seminariet ”Ideologiska och strategiska förändringar inom det borgerliga blocket” – intressant, men egentligen inget nytt. Jag såg även delar av Saco-seminariet ”Ett funktionellt skattesystem – hur ser det ut?”. Även här handlade det mera om klargörande av saker som redan är kända. Git var som vanligt vältalig på SULF:s akademiska kvart ”Utbildningskvalitet – hur svårt kan det vara?”.

Intressantast för dagen var Vetenskap och Allmänhets seminarium ”Kunskap i en klass för sig” med många stora och intressanta personer närvarande – inte bara bland de inbjudna. Först presenterades skriften med samma namn som seminariet som handlade om sambanden mellan människors syn på kunskap, deras sociala klass och partipolitiska sympatier. Sedan fick de speciellt inbjudna kommentera resultaten varpå gruppdiskussioner, där publik och åhörare deltog aktivt tillsammans, följde. Gruppdiskussionerna sammanfattades i plenum. Efter det hann jag bara höra Maud Olofssons tal innan det var dags att ta taxin till flyget. Sista minuterna i Mauds tal hörde jag via SR:s mobilradio.

Gratisluncher från Max intogs de dagar då schemat tillät. Att 2009 års ”gröna kapitalister” är norrbottningar känns lika trevligt som självklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar