10 januari 2011

10 januari - Men glömde de inte något?

Den nya tekniken ger inte bara möjlighet till olika former av distansutbildningar och snabb kommunikation med andra, det finns också möjlighet att se TV-program man missat utan att man själv spelat in programmet. På UR Play kan man följa den utmärkta serien Samtid: Kunskapens krona som man verkligen inte kan beskylla för vare sig ytlighet eller snuttifiering. Jag rekommenderar till exempel avsnittet om Vetenskap och pseudovetenskap från 29 november. Där samtalar flera kloka personer om det sjunkande förtroendet för forskare och forskning och om vad forskare och andra kan göra för att återupprätta allmänhetens förtroende för vår verksamhet.

Men det finns en sak som inte problematiseras i samtalet, och det är definitionen av den ”allmänhet” vars förtroende för forskningen man mätt. Givet att minst hälften av varje årskull gymnasister har påbörjat en akademisk utbildning före 25 års ålder borde allmänheten rimligen bestå av ganska många personer som borde haft närkontakt med vetenskapen helt enkelt genom att de varit studenter på en utbildning som enligt Högskolelagen ska vila på vetenskaplig grund och bedrivas i nära samband med forskningen.

Ska man vara riktigt drastisk kan man säga att det vikande förtroendet för forskningen kanske inte har med själva forskningen att göra utan med utbildningen: vi lyckas inte ge studenterna förtroende för forskningen. Det är ett kapitalt misslyckande! Var och en kan väl sedan själva fundera varför det är så.

Men dessutom tycker jag att det känns märkligt att höra kloka personer – varav flera professorer! – i framför allt det första samtalet diskutera frågorna utan att någonsin nämna studenterna och den akademiska utbildningen. Hur kunde de glömma den?

2 kommentarer:

  1. Hej Git! Tack för ett tänkvärt inlägg. Ja, kanske många har en tendens att "glömma bort" studenterna? De har ju redan valt en högre utbildning - då är de väl redan "vunna"...? Men så enkelt är det förstås inte.

    De som har en högskoleutbildning har dock högre förtroende för forskare än andra - så någon attitydpåverkan medför utbildningen! Men kanske kunde (borde??) skillnaden vara ännu större?

    VA-barometern, där siffrorna på forskarförtroende över tid finns, kan laddas ner här: http://v-a.se/2010/11/fortsatt-ostadigt-for-forskningen/

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! Nautrligtvis har du rätt - de borde redan vara "vunna". Men för det första finns tvivlare även bland dessa, och för det andra borde de - om utbildningen vore bra - vara det som är allra mest förtroendeskapande. Att tala om förtroendet för forskning utan att tala om vilken bild nuvarande och tidigare studenter har och ger är att missa den viktigaste faktorn.

    SvaraRadera